Sunday 6 August 2017

Utveckling Of World Trading System


Världshandelsorganisationen. Handel och utveckling. WTO-avtalen erkänner kopplingen mellan handel och utveckling och innehåller särskilda bestämmelser för utvecklingsländer. Mer än två tredjedelar av WTO-medlemmarna klassificeras som utvecklingsländer. Vid ministerkonferensen i Doha i november 2001 handlade Trade Ministrarna lanserade Doha-utvecklingsagendan Med denna dagordning har WTO-medlemmar lagt fram utvecklingsfrågor och utvecklingsländernas intressen i hjärtat av WTO: s arbete. I Hongkongs ministerns deklaration från 2005 betonade medlemmar den centrala betydelsen av utveckling i Doha Runda Samtidigt lanserades initiativet Aid for Trade, som syftar till att hjälpa utvecklingsländerna att bygga ut utbudssidan för att öka handeln. På ministerkonferensen i Bali i december 2013 antog ministrarna ett antal beslut under utvecklingspelaren, Inklusive de som syftar till att öka minst utvecklade länder trade. See också International Trade Center öppnas i n Ew-fönster Handelsreklam för utvecklingsländer. ITC-forum öppnas i nytt fönster Internationellt handelscentrums tidskrift. Utveckling Gateway öppnas i nytt fönster tillhandahåller informationsverktyg och tjänster för att stödja internationell utveckling. Särskilda bestämmelser och differentieringsbestämmelser. Alla bestämmelser i WTO-avtalen gäller Speciellt för utvecklingsländer och minst utvecklade länder. Vissa av dessa bestämmelser kallas särskilda bestämmelser och differentieringsbestämmelser. Det senaste WTO-dokumentet som beskriver genomförandet av detta S-beslut om tullfritt och kvotfritt DFQF-marknadstillträde för de minst utvecklade länderna. Medlemmar att förbättra sitt befintliga DFQF-täckning ett beslut inom handeln med tjänster som initierar en process för att hjälpa de minst utvecklade länderna att få tillgång till marknadstillträde för deras tjänster och tjänsteleverantörer Dessutom antogs ett beslut om bomull som syftar till att öka insynen och övervakningen av handeln - relaterad samt utvecklingshjälp aspekt av cott On. Since lanseringen av Doharundan i november 2001 har handels - och utvecklingsfrågor i samband med särskild och differentierad behandling förhandlats fram i CTD-mötet i den särskilda sessionen. Den nuvarande ordföranden är. Dessutom har två WTO-arbetsgrupper skapats under ministerkonferensen i Doha Konferens i november 2001. Övriga WTO-organ överväger också handels - och utvecklingsfrågor. Att bygga upp handelskapacitet. Att hjälpa utvecklingsländerna att delta mer fullständigt i det globala handelssystemet är ett av WTO: s mål. Initiativet Aid for Trade hjälper utvecklingsländerna att förbättra sin kapacitet Att utnyttja de möjligheter som erbjuds av det multilaterala handelssystemet. WTO: s handelsrelaterade tekniskt biståndsverksamhet ger utbildning till tjänstemän från utvecklingsländer för att stödja handelskapacitetsuppbyggnad. WTO stöder också den förbättrade integrerade ramen för programmet för stöd till handel för LDCs. Events om handel och utveckling. WTO organiserar regelbundet ett antal speciella jämnare Ts relaterade till frågor av särskild betydelse för utvecklingsländerna varje år. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTAND WTO-principerna Principerna för handelssystemet. WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är juridiska texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, Textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, hygienbestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer. Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för den multilaterala handeln System. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett objekt Ett träd för sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare.1 Mestbegunstigade nation MFN behandlar andra människor lika. Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte Diskriminera mellan sina handelspartner Bevilja någon en särskild fördel, till exempel en lägre tullsats E för en av sina produkter och du måste göra detsamma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mestbegunstigad nation MFN-behandling se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i Allmänna tullavtalet och Handel GATT som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS Artikel 2 och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om principen i varje avtal hanteras något annorlunda Tillsammans De tre avtalen omfattar alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Särskilda undantag är tillåtna Till exempel kan länder inrätta ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklandet Länder specialtillträde till sina marknader Eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses vara otillbörliga från specifika länder och i tjänster, co Untries är tillåtna i begränsade fall att diskriminera Men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta villkor. Allmänt innebär MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra det för samma varor eller Tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter att utländska varor har kommit in på marknaden. Detsamma bör gälla för utländska och Inhemska tjänster och till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip för nationell behandling som ger andra samma behandling som ens egna medborgare finns också i alla tre WTO-avtalen Artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, även om principen hanteras något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast en gång en produkt, tjänst eller intellekt Fast egendom har gått in på marknaden Därför är tullar vid import inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalt producerade produkter inte debiteras en likvärdig skatt. Få handeln gradvis genom förhandlingar tillbaka till toppen. Lönehandeln är en av Det mest uppenbara sättet att uppmuntra handel De berörda hindren inkluderar tullar eller avgifter och åtgärder som importförbud eller kvoter som selektivt begränsar kvantiteter. Från tid till annan har även andra problem som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATT skapades 1947-48 har det gått åtta omgångar av handelsförhandlingar En nionde omgången under Doha-utvecklingsagendan är nu igång. Först inriktade de sig på att sänka tullar på importerade varor. Som en följd av förhandlingarna var industrin i mitten av 1990-talet industriell Länderna tullsatserna på industrivaror hade fallit stadigt till mindre än 4. Men vid 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att omfatta icke-tariffära barr Åtgärder på varor och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Upplåning av marknader kan vara till nytta, men det kräver också anpassning. WTO-avtalen tillåter länder att gradvis genomföra förändringar genom progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Predictability genom bindning och öppenhet tillbaka till toppen. Ibland kan lovande att inte hämta ett handelshinder vara lika viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, jobb är Skapas och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök från regeringarna att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av avgifter bundna före och efter 1986-94 samtal . Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland Länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländerna I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna priserna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina Handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w Ell Ett sätt är att avskräcka användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och öppna som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom anmälan till WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom handelspolitiska granskningsmekanismen utgör ett ytterligare sätt att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateralt plan. WTO är Ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om Icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar Enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva arvar de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer Tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonoma handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera Genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser Ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Den nuvarande utvecklingsagendan i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det Bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftiga avskräckande illojala metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , Men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Detta är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det Att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande S. Men det finns några undantag. En kvartalsmagasin från IMF. Alla länder har mycket mer att vinna än att förlora från att öppna sina marknader. När en ny omgång av handelsförhandlingar börjar, måste det internationella samfundet engagera sig för att fortsätta Handel reformer. Även om många aspekter av globaliseringens kapitalflöden, migration och miljöproblem har tagit upp världsomspännande uppmärksamhet på 1990-talet, har drivkraften bakom den globala integrationen i mer än ett sekel ökat handel med varor och tjänster. Vid slutet av den tjugonde Århundradet är det globala handelssystemet vid en korsning. Kommer återhämtningen av handelsreformen att fortsätta inom jordbruks - och tjänstesektorerna, vilka är kritiska för utvecklingsländernas framtida ekonomiska utsikter. Eller kommer nationerna att underlätta för en växande motgång mot reformer, att dra sig tillbaka Bakom sina gränser och slänga möjligheter till tillväxt. Handelsfördelar. Traditionellt har handelsliberaliseringen gynnat utvecklingsprocessen Ng länder genom två viktiga kanaler Först när priserna sänks förändras relativa priser och resurserna omfördelas till produktionsaktiviteter som ökar de nationella inkomsterna. De tullnedsättningar som genomfördes efter att Uruguayrundan av handelsförhandlingar avslutades 1994 ökade nationella inkomster med uppskattad 0 3 -0 4 procent För det andra uppstår mycket större långsiktiga fördelar när ekonomier anpassar sig till teknisk innovation, nya produktionsstrukturer och förändrade mönster för konkurrens. Dessa fördelar kommer att vara lika viktiga i framtiden som de har varit tidigare. Dessutom har nya Empirisk forskning tyder på att handelsliberalisering har kraftfulla effekter på företagens resultat. Den ökade importen visade sig disciplinera inhemska företag i Cote d Ivoire, Indien och Turkiet, vilket tvingar dem att sätta priserna närmare de marginella kostnaderna och därmed minska snedvridningar som skapas av monopolstyrkan . Handel liberalisering kan permanent öka företagets produktivitet, eftersom företaget får tillgång till up-to-date E kapitalutrustning och högkvalitativa mellanliggande ingångar till lägre priser Vissa företag i Korea och Taiwan, Kina, ökade till exempel produktiviteten genom att diversifiera användningen av intermediära ingångar. Produktiviteten stiger när företagen utsätts för krävande internationella kunder och de bästa metoderna för Utländska konkurrenter Inhemska företag kan också dra nytta av möjligheten att reengineera utländska företagsproducenter Faktum är att skillnader i produktiviteten hos export - och icke-exportföretag ofta minskar när den senare börjar sälja produkter utomlands, som studier från Colombia, Mexiko, Marocko och Taiwan provinsen Kina Show. Promoting liberal trade regimes. World trade skylder sin robusta utveckling till de internationella institutionerna som har uppmuntrat länder att ta bort eller sänka handelshinder. Allmänna avtalet om tariff och handel GATT utförde denna roll i fem årtionden, tills dess efterträdare, World Trade Organisation WTO, grundades 1995 WTO, som har Sitt huvudkontor i Genève betjänar utvecklingsländernas intressen genom att underlätta handelsreformen, tillhandahålla en mekanism för att lösa tvister, stärka trovärdigheten i handelsreformer och främja transparenta handelssystem som sänker transaktionskostnaderna. Dessa fördelar förklarar varför utvecklingsländer har anslutit sig till WTO Ökande antal År 1987 var 65 utvecklingsländer GATT-medlemmar År 1999 ingår WTO bland sina medlemmar 110 utvecklings - och övergångsländer vars export står för cirka 20 procent av världens export. Det växande antalet och komplexiteten i de frågor som förhandlats i WTO har ställt frågor Om tillräckligheten för den tekniska expertis som är tillgänglig för utvecklingsländerna i sina nationella huvudstäder och på deras uppdrag i Genève. Men 1997 skickade industriländer i genomsnitt 6,8 tjänstemän till WTO-aktiviteter i Genève-utvecklingsländerna skickade i genomsnitt 3 5 eftersom De är inte lika väl representerade i Genève och utvecklar c Ountries har svårigheter att förhandla fram gynnsamma handelsavtal och effektivt använda tvistlösningsmekanismen. För att ta itu med detta problem har Världsbanken tillsammans med andra multilaterala institutioner utvecklat den integrerade ramen för handel och utveckling i de minst utvecklade länderna, som beskrivs I Världsbankens världsutvecklingsrapport 1999 2000.Sustaining reform momentum. Polymikare konfronterar nu uppgiften att upprätthålla drivkraften mot handelsreform skapad genom slutförandet av handelsförhandlingarna i Uruguayrundan och av många högprofilerade regionala handelsinitiativ oroar sig för effekten Handel med framför allt inkomstinkomst, fattigdom och miljö och om finansiering av sociala säkerhetsnät har fått stor uppmärksamhet de senaste åren. Vissa observatörer är rädda för att ökad konkurrens från import skadar hushållsarbete och faktiskt kan vara orsaken till den ökande inkomsten Ojämlikhet observerad i vissa industriella ekonomier och är kal Ling för att handelsliberaliseringen ska sakta ner, stoppas eller ens omvändas Om detta skulle hända skulle antalet exportmarknader och storlekar på exportmarknaderna öppna för att utvecklingsländerna skulle krympa. Tanken att ökad import är kopplad till stigande inkomstöverskott är mycket kontroversiell Med några Undantag har empirisk forskning funnit att importen från utvecklingsländer har mindre effekter på löner och sysselsättning i industriländerna. Denna forskning förnekar inte att ineffektivitetsökningen ökar, men det tyder på att det inte är troligt att uppförandet av nya handelshinder kommer att lösa detta pressande problem. Det finns liten ekonomisk motivering för att behandla arbetstagare som påverkas av handelskonkurrens på ett annat sätt än arbetstagare som påverkas av inhemsk konkurrens, makroekonomiska stötar, antagande av ny teknik eller annan ekonomisk förändring som kräver anpassning. Ekonomiska anpassningspolitiken bör syfta till att minska de negativa effekterna Av alla chocker, oavsett deras källa. Fastän ökad kompe Det täta trycket som stimuleras av handelsreformen stärker det nationella välfärdet, de är dåligt mottagna av importkonkurrerande företag. Dessa företag leder till en backlash mot handelsliberalisering i både utvecklingsländer och industriländer. Förutom lobbyverkande politikare använder importkompetenta företag antidumpningslagar som fortfarande är Som tillåts av WTO-reglerna för att hävda skada från produkter som dumpats av utländska konkurrenter är goda, dumpas om dess exportpris är mindre än antingen priset på hemmamarknaden eller den genomsnittliga produktionskostnaden. Antidumpningslagar gör det möjligt för länder att införa tullar på utländska produkter Som visar sig ha dumpats och att ha orsakat väsentlig skada på en inhemsk industri. Fram till början av 1990-talet var de främsta användarna av dessa lagar Australien, Kanada, Europeiska gemenskapen, Nya Zeeland och USA. Men nyligen Antal utvecklingsekonomier, som Argentina, Brasilien, Indien, Korea, Mexiko och Sydafrika, har också börjat använda dem i sena 1980-talet inledde utvecklingsländerna mindre än 20 procent av alla antidumpningsåtgärder i slutet av 1990-talet, den siffran hade stigit till cirka 50 procent, se diagram. Utvecklingsländerna har också blivit målen för antidumpningsåtgärder nära industriella länder. Den växande användningen Av antidumpningsåtgärder mot utländska företag hotar att undergräva en av de viktigaste fördelarna med globala handelsregler är stabil och förutsägbar tillgång till utländska marknader Trots att det inte finns någon ekonomisk motivering för att göra det, behandlar antidumpningslagar konkurrens från utländska företag annorlunda än konkurrens från inhemska företag. Paritet mellan utländska och inhemska företag kan återställas genom ett internationellt avtal för att eliminera antidumpningslagar och att tillämpa nationell politik som styr den inhemska konkurrensen på konkurrens från import. Med andra ord, om det finns ett antitrustproblem, måste det hanteras annars bör prissättningsbeslut vara Lämnas till enskilda företag. De kommande 25 åren. Ska den globala t Raderingssystem lyckas övervinna dessa utmaningar, hur kan ytterligare reformer stimulera tillväxten Under de första decennierna av tjugoförsta århundradet kommer handelsreformen på två områden jordbruksprodukter och tjänster i kombination med tillväxten av internationella produktionsnät och stadsutveckling att omvandla globala Handel. Handel med jordbruksprodukter Stigande konsumentinkomster förskjuter efterfrågan mot högvärdesbaserade jordbruksprodukter och bort från frysta, konserverade och bearbetade homogena varor. Fallande transportkostnader gör det möjligt för företagen att leverera nya marknader med färska produkter. Genom att öka sortimentet av Tillgängliga jordbruksprodukter kan framsteg inom bioteknik få en betydande inverkan på utvecklingsländer vars klimat endast upprätthåller ett begränsat antal grundläggande jordbruksgrödor. Men exporten kan begränsas om ett lands nationella infrastruktur och handelsbestämmelser inte tillåter snabb leverans. Rädsla för produktsäkerhet som Leda till uppmaningar att förbuda i Mports av vissa livsmedel kan också begränsa exporttillväxten Debatten om handeln med jordbrukspolitiken kommer sannolikt att omfatta inte bara marknadstillträdet utan också produktionsmetoder. Uruguayrundans avtal om handel med jordbruksprodukter låg grunden för framtida liberalisering. Länder gick med på att omvandla icke-jordbruksprodukter Hinder för tariffer och att sätta den senare vid eller under en viss nivå den bundna tullsatsen. Liknande tak överenskommits för export och inhemska subventioner. Fördelen med detta tillvägagångssätt är att det omvandlar ett brett spektrum av snedvridningar av handeln till tre observerbara handelspolitiker, med Maximala nivåer som kan förhandlas fram under tiden Tyvärr utnyttjade många länder möjligheten att omvandla sina icke-tariffära hinder till extremt höga bundna taxor. För tre brett handlade råvaror fastställde ris, grova korn och socker många regeringar de högsta taxorna långt över själva Tariffer som samlats in 1986-88. Dessa tariffer är höga dammar Åldrande För det första gör de livsmedel dyrare för konsumenterna genom att höja inhemska priser över världspriserna. För det andra ökar de kostnaderna för inhemska livsmedelsföretag, vilket gör dem mindre konkurrenskraftiga på exportmarknaderna. För det tredje ökar den artificiella expansionen av den inhemska jordbrukssektorn Efterfrågan på resurser, vilket gör den senare dyrare för resten av ekonomin. Dessa ekonomiska kostnader måste läggas till de som skapas av exportbidrag till jordbruket och de skatter som finansierar dessa subventioner. Nästa rad multilaterala handelsförhandlingar bör söka avsevärda minskningar av både jordbruket Handelshinder och marknadsbarriärer skapade av statliga monopoler som handlar med jordbruksprodukter. Rådgivning inom bioteknik har infört en ny faktor i sanitets - och växtskyddsbestämmelserna för handeln med jordbrukspolitiken. Ibland är dessa förordningar särskilt oklara instrument, vilket innebär att importrestriktionerna går långt utöver vad Behövs för att skydda människors botemedel Men regeringarna har legitima farhågor om att skydda medborgarnas välbefinnande. Avtalet om sanitära och fytosanitära åtgärder, som förhandlas fram under Uruguayrundan, ger en balans mellan dessa problem och onödiga begränsningar genom att säkerställa att förordningar inte medvetet diskriminerar utländska leverantörer Ett kärnkrav är att inhemska standarder bygger på vetenskapliga bevis och ingenting hindrar dessa standarder från att vara högre än internationella normer. Men till och med till synes obestridliga regler som bygger på vetenskapliga bevis kan ifrågasättas och genomförandet av detta avtal kommer att lägga ytterligare bördor på WTO S tvistlösningsmekanism De experter som hör till de ärenden som väckts inför WTO kan väl behöva bedöma varje huvudpersoners vetenskapliga fall samt konsekvenserna för internationell handel. Handel och utländska investeringar i tjänster Förändringar i teknik, efterfrågan och ekonomisk struktur kommer att göra Utbyte av servi Ces en allt viktigare handelsform i det tjugoförsta århundradet. Fallande kommunikationskostnader och användningen av gemensamma internationella standarder för vissa yrkesmässiga tjänster bidrog till 25 procent hoppa i handel med tjänster 1994-1997. Insatserna för att avreglera handeln med tjänster är höga Eftersom de flesta industrier använder tjänster som input till produktion Tillverkningsindustrier behöver billig och tillförlitlig tillgång till globala kommunikations - och transportnät för att upprätthålla exportprestanda Med produkter som blir alltmer känsliga för kön, måste resultatet av kortare produktliv och just-in-time produktion vara utländska köpare Försäkrade att en leverantör kan leverera behövliga varor i tid. Ineffektiva transportsystem kan hindra inhemska industrier från att ansluta sig till globala produktionsnät. Samma kärnprinciper ligger till grund för handelspolitiska reformer inom tjänster och varor Åtgärder som ger utländska företag ökad tillgång till hemmamarknader kommer att öka konkurrensen, minska Priser, förbättra quali Ty och öka nationell välfärd Men handelspolitiken för tjänster måste ta hänsyn till viktiga frågor som inte uppstår i handel med varor Handel med tjänster inbegriper i allmänhet rörlighet för människor eller kapital över nationsgränserna, särskilt när nya dotterbolag är etablerade. Tjänster till internationell konkurrens kan kräva ändringar i politiken för direktinvesteringar och migration, både tillfälligt och permanent. Uruguayrundan producerade det allmänna avtalet om handel med tjänster GATS, vars huvudsakliga bidrag var att upprätta en ram för handelsregler inom tjänstesektorerna. Av tjänstesektorer och leveranssätt är begränsat, men under GATS kommer endast 25 procent av tjänstesektorerna i industriländer och en fattig 7 procent i utvecklingsländerna att vara fullt utsatta för internationell konkurrens. Restriktioner i industriländer om tillfällig migration av människor och Inrättandet av företag förhindrar idag s Upplysningar om vissa arbetskraftsintensiva tjänster, såsom byggtjänster, där utvecklingsländerna har en komparativ fördel. Framöver finns det ett betydande utrymme för ytterligare liberalisering av många tjänstesektorer i både utvecklings - och industrins ekonomier, eftersom dessa sektors konkurrenskraft skiljer sig över Länder, förhandlingar som omfattar ett brett spektrum av sektorer, i stället för bara ett fåtal sektorer där ett land eller en grupp länder har en fördel, erbjuder mest utrymme för ömsesidigt fördelaktiga överenskommelser. Att stryka vägen. De imponerande handelsreformerna i utvecklingsländerna har åtagit sig De senaste åren har de haft stora ekonomiska fördelar. Men hållandet av handelsreformen kommer att vara en viktig utmaning för de kommande 25 åren. Den fortsatta liberaliseringen av jordbruks - och tjänstesektorerna kommer särskilt att ge stora fördelar för att utveckla ekonomier. De sociala konsekvenserna av Den nya öppenheten för handel har förknippats med wi En rad ekonomiska anpassningar som regionala och sektoriella skillnader och intern migration till städer Arbetsmarknadsinstitutioner, inklusive system för att öka rörligheten för arbetskraft och förbättra kompetensen, måste stärkas för att förenkla anpassningen till handelsreformen. Politikern måste se till att de stora vinsterna Från handelsreformen delas i stor utsträckning av alla delar av befolkningen och ger dem som lider initialt av att reformer lanseras, att deras långsiktiga välfärd kommer att vara säker. Att maximera möjligheterna till utveckling som erbjuds genom att utöka den internationella handeln kräver en stabil och förutsägbar ram Av institutioner Kodifiering av rättigheter, ansvar och politik för alla parter i breda institutioner kommer att släta vägen för handelsliberalisering och utvecklingsreformer under de närmaste 25 åren. Nästa omgång av handelsförhandlingar ger ett utmärkt tillfälle att driva en sådan omfattande Strategi för handelspolitiken. Denna artikel bygger på Kap Världsbankens Världsbankens Utvecklingsrapport 1999 2000 Inträda i det 21: a århundradet New York Oxford University Press för Världsbanken. Simon J Evenett var medlem i teamet som producerade Världsbankens världsutvecklingsrapport 1999 2000.

No comments:

Post a Comment